Dela den här historien Dela den här på Facebook Dela den här på Twitter Dela Alla delningsalternativ Dela Alla delningsalternativ för: 5 rörliga, vackra uppsatser om döden och att dö. Jag har en personlig erfarenhet av döden och att dö och den process som följer med det med min mormor. Åldrande och död 1. Det är tröstande att möjligheten till detta har minskat avsevärt med implementeringen av element som Harvardkriterierna, uppsats om döden och att dö. I sin banbrytande bok Embraced by the Light säger Betty J.
Vaka/vaka
Döden och Essä om döden och att dö Döden är en ganska extrem händelse i någons liv; en som alla måste utstå. Vi vet alla att det kommer en dag, men de flesta av oss tar det för givet när vi går i vårt dagliga liv. Men då och då kommer en person att vara en del av en annans död och få uppleva processen från ett nära perspektiv. Jag har en personlig erfarenhet av döden och att dö och den process som följer med det med min mormor. Hon tillbringade sina sista veckor i total vård men redan innan dess var det en lång period då hela familjen visste att döden var precis runt hörnet. Vissa människor dör oväntat, uppsats om döden och att dö, medan andra väl i förväg vet att döden kommer inom en snar framtid.
Min mormors fall förvisso uppsats om döden och att dö den senare. Jag personligen har blandade känslor över att veta att döden kommer. Å ena sidan finns det en chans att säga din frid och förbereda dig så gott du kan för förlusten av en älskad. På den andra uppsats om döden och att dö, processen är så traumatisk att det finns en liten del av mig som önskar att det kunde ha hänt på en gång. En av sakerna med döden är dock att du aldrig får välja vägen du ska gå, förutom självmord såklart. Du är utlämnad till vilka naturliga eller övernaturliga krafter du än tror på och måste rulla med slagen så att säga. I den här berättelsen kommer jag att prata om min upplevelse under min mormors död och tiden fram till den och de känslor och andra händelser som var förknippade med hennes bortgång.
Allt som allt tror jag att genomlevandet av denna upplevelse har gett mig ett nytt perspektiv på livet i allmänhet. Min mormors liv, mot slutet av hennes liv, var väldefinierat av Essä om döden och att dö sjukdom. Därför skulle hon glömma nästan allt men sedan komma ihåg några av de mest märkliga sakerna också. Alzheimers är en riktigt märklig sorts fenomen för en familj att utstå. För mig visste jag att det var min mormor, samma person som jag har känt hela mitt liv, men samtidigt var det inte tyst för henne. Det var någon sorts blandning av min mormor och en helt främling. Ibland var hon på det bästa humöret när hon sjöng och njöt av sin dagliga rutin.
Men andra gånger kan hon vara så rak att det nästan kan få dig till tårar. Till exempel, vid vissa tillfällen sa hon till mig att gå bort med ett allvarligt och allvarligt ansikte som om hon menade allvar. Hon skulle säga "Jag har inte tid för dig. jag dör. De kan bara få dig att känna dig hemsk inuti. I mitt fall gjorde det mig också ofta arg. Inte riktigt mot min mormor dock, det var ilska som jag tror som var riktad mot sjukdomen, uppsats om döden och att dö. Ibland var det hos sjuksköterskorna eller läkarna och medicinerna de gav henne som aldrig verkade hjälpa som de skulle. När hon hade ont fick hon morfin och det gjorde henne helt enkelt till en helt annan person. Det bästa sättet att få lite mer information om min upplevelse av min mormor och hennes Alzheimers är att du aldrig visste hur stor andel av den person som ser ut precis som din mormor är hon och vilken del som är främlingen.
Några av de saker som hon skulle komma ihåg skulle komma från tv. Hon gillade alltid sina favoritprogram och tittade på tv ända till slutet. Det här var alltid en sak som var konstant och jag tror att hon gillade rutinen som programmeringen gav. Hon hade sett så många förändringar i sitt liv. Kan du ens föreställa dig Det var också alltid intressant hur hon såg på förändringarna. Hon skulle säga att vi spelade många tv-spel eller tittade på för många filmer och borde spendera mer tid utomhus med våra vänner. Hon skulle också säga att vi borde ha fler vänner och det var en av de viktigaste delarna av livet, uppsats om döden och att dö. Efter att Alzheimers sjukdom verkligen började ta fart förändrade det verkligen allt. Hon brukade tro att min bror som var i trettioårsåldern var åtta år och inte tillräckligt gammal för att köra bil.
Hon slutade känna igen mig och jag, eller någon i min familj, skulle hela tiden behöva berätta för henne vilka alla var och hur de uppsats om döden och att dö släkt med henne. Hon blandade ihop saker hela tiden och kom inte ihåg uppsats om döden och att dö hon satte vad som helst. Ibland glömde hon helt var hon var och började få panik. Hon skulle tro att prostituerade fanns överallt och prostitution var en vanlig sak som hände hela tiden. Hon var också rasist mot färgade personer och sa de pinsammaste sakerna under obekväma omständigheter om färgade personer och hur de tog över. Ibland blev hon faktiskt fysiskt våldsam. En gång blev hon arg på något och började kasta utemöbler.
En annan gång hälsade hon på uppsats om döden och att dö farbror som hon inte sett på länge och hon blev så upprörd att hon var tvungen att sövas. När min mormors tid närmade sig slutet visste vi alla att den skulle komma. Läkarna hade informerat oss om att hon hade cancer i stadium fem och att den hade spridit sig över hela hennes kropp. Läkarna visste inte exakt vilken dag det skulle vara men att de visste att det bara skulle vara frågan om ett par veckor. Hon tillbringade sina sista veckor under total läkares vård och uppsats om döden och att dö tung medicinering. Läkarna hade sagt till henne att det inte fanns något de kunde göra för att rädda henne och att hon skulle passera när som helst.
Med tanke på Alzheimers är det svårt att veta exakt hur mycket av detta hon förstod och hur mycket hon glömde. Hon var så hårt medicinerad mot slutet att det var svårt att veta om hon ens kunde höra dig. Så du fick säga vad du ville till henne men du visste aldrig om hon hörde dig eller verkligen förstod. Det här var något av en besvärlig känsla men jag mår bättre av att veta att jag åtminstone uppsats om döden och att dö för att uttrycka det jag ville att hon skulle veta. En del av mig känns som att hon förstod. Perspektivet man får genom att uppleva en älskads död är definitivt blandad.
Det låter dig veta hur skört livet kan vara och hjälper dig att uppskatta vad du har men det kan också vara en prövande upplevelse. På ett sätt känner jag att min farmor hade turen att hon fick leva ett fullt liv. Många människor dör i förtid. Du kan korsa gatan imorgon och bli påkörd av en buss; man vet bara aldrig riktigt. Men Alzheimers sjukdom och dess konsekvenser är så svåra att hantera. Jag upplevde alla känslor med min mormor. Jag var arg, i misstro, chockad och upprörd. Jag blev förvånad över vad hon kunde och inte kom ihåg och blev alltid förvånad när hon inte kom ihåg mitt namn. Jag tror att den här upplevelsen har ökat mitt perspektiv eftersom jag nu vet att jag uppsats om döden och att dö kommer att dö.
Jag har alltid vetat det men nu vet jag hur det är att se det på egen hand. Det är verkligen en hemsk upplevelse på nästan alla tänkbara sätt. Men när jag tänker på det då och då minskar det faktiskt mina stressnivåer på ett udda sätt. När jag tänker på min mormors död och hur skört livet är då tror jag inte att vissa saker är lika viktiga som jag brukade göra. Till exempel, när jag blir stressad i skolan eller med en tjej, när jag tänker på döden och att dö verkar det bara inte vara så viktigt längre och vad som kommer att hända. Jag tror att jag fick perspektivet "stoppa och lukta på rosorna" genom att uppleva döden i första hand.
Även om jag inte alltid har det här perspektivet i åtanke, går det över mig då och då och jag tror att det har hjälpt mig att växa som person. Att inse att vi alla måste dö är något som vi inte nödvändigtvis tänker på regelbundet under våra dagliga liv. De flesta människor vill inte tänka på det eller ta itu med döden. Undvikande är definitivt en vanlig strategi. Men om du inte omfamnar döden så upplever du inte livet till fullo. Till exempel är döden motsatsen till livet och att vara medveten om den andra polen hjälper... Sjukvård The Pilgrims Must Embark tar upp specifika problem som är förknippade med behandling av personer med AIDS PWA. Filmen visar vikten av kulturell känslighet och kommunikation inom omvårdnad, uppsats om döden och att dö.
Att skapa en självständig men assisterad gemenskap blev Bonaventurehusets centrala utmaning, fokus och mål. Död och döende 'Min nya kropp var viktlös och extremt rörlig, och jag uppsats om döden och att dö fascinerad av mitt nya tillstånd. Även om jag hade känt smärta från operationen bara några ögonblick innan, kände jag nu inget obehag alls. Jag var hel på alla sätt -- perfekt," Eadie "Embraced" I sin banbrytande bok Embraced by the Light, Betty J. Eadie skriver om sin egen nära-döden-upplevelse för att hjälpa till att skingra. Sorg eller förlust kan orsaka förändring - tvinga fram evolution, om du så vill, till den mänskliga förmågan till personlig tillväxt och självförverkligande.
Visst är sorg en mänsklig känsla; lika mycket en del av oss Kubler-Ross, psykologiskt sett är sorg ett svar på förlust - konventionellt känslomässigt, men har också fysiska, kognitiva, sociala, filosofiska och till och med beteendemässiga dimensioner, uppsats om döden och att dö. Det finns många teorier om sorg, vissa populariserade, andra vetenskapliga, uppsats om döden och att dö, men alla försöker. Death in Thomas and Dickinson På många sätt är Dylan Thomas "Do not go gentle into that good night" och Emily Dickinsons "Because I could not stop for death" idealiska texter att tänka på när man försöker undersöka människors oro för döden, döendet. , och längtan efter beständighet, eftersom de gör väldigt olika poänger på slående liknande sätt.
Det vill säga, medan de delar vissa delar av form, stil, uppsats om döden och att dö, och. Death and Dying Hörde ugglan kalla mitt namn Det första dilemmat i Margaret Cravens Jag hörde ugglan kalla mitt namn uppstår inom prästerskapet, när en biskop diskuterar huruvida han ska berätta för sin unga anglikanska missionär att missionären bara har "lite mindre" än två år om han har tur" För vissa människor lever de sista två åren av sitt liv i avlägsna indiska byar. Kubler-Ross, Elisabeth. Om Döden och Döden. Scribner,
uppsats om respekt i militären
Javier Bardem. Tisdagar med Morrie Människor reagerar på oförutsägbara sätt till döden. Om någon vi älskar plötsligt dör i en olycka vet vi vad vi ska göra. Vi måste ordna begravning och sörja vår älskade. Men många människor dör inte plötsligt. De blir sjuka, går till doktorn, får reda på att de har en dödlig eller potentiellt dödlig sjukdom och lever ofta en tid efter den diagnosen. Människor är inte alltid lika tydliga med vad de ska göra eller hur de ska bete sig under sådana omständigheter, och den som är döende måste hitta sin väg genom en komplex situation. Människor i en sådan situation har tid att utvärdera sina liv och ta tag i sina öden.
Boken Tuesdays with Morrie: an Old Man, a Young Man, and Life's Greatest Lesson, av Mitch lbom, berättar historien om lboms besök hos sin tidigare professorvän... I slutet av boken avslöjar Morrie att han ångrar sig: en vän som han har haft en schism med försöker reparera vänskapen flera gånger, men Morrie avböjer. Vännen dör i cancer innan Morrie kan förlåta honom och återupprätta det som en gång var en viktig vänskap. Än en gång har Morrie vägrat att sockerbelägga varken sitt liv eller sin död. Ända till slutet insisterar Morrie på att leva livet i verkligheten så mycket han kan, och det betyder att inte gömma sig för svåra problem. Mitch och Morrie hade 14 tisdagar tillsammans innan de dog. Mitch Albom ger oss inga ord-för-ord-transkriptioner, och han undviker att koka ner Mitchs ord till briljanta insikter och berörande vinjetter.
Han låter läsarna se Morrie mer intimt än så - att han torkas av honom när han inte längre kan, och gråter för att han inte kunde hitta ett sätt att förlåta en vän som föraktade honom vid en viktig tidpunkt i hans liv. I processen målar Albom livets slut tredimensionellt och ger verklig mening och insikt i processen att dö. Albom, Mitch. Tisdagar med Morrie: en gammal man, en ung man och livets största lektion. New York: Doubleday, Denial in the Death and Dying Process Identifiering av problemet: Förnekelse och efterföljande brist på kommunikation av den förestående döden Döden är ett naturligt fenomen och har funnits där sedan mänsklighetens existens. Förr brukade människor lätt acceptera döden eller den förestående döden av en älskad, eftersom de visste att det fanns lite de kunde göra åt det.
Men med framsteg inom hälso- och sjukvården, när fler och fler botemedel och behandlingar av sjukdomar har upptäckts, har människor börjat förneka döden, vilket är oundvikligt. Attityden hos medicinsk personal till en döende patient har också förändrats. Att inte hantera den terminala patienten ansikte mot ansikte, inkonsekvenser och oenighet mellan verbal och icke-verbal kommunikation och förlust av affektiv empati med risk för terapeutisk försumlighet, vilket förvärrar dödsförhållandena. Det är många kostnader involverade i förnekandet av en förestående död för...
Referenser Bonanno, G. Den andra sidan av sorg: Vad den nya vetenskapen om sorg säger oss om livet efter förlusten. New York, NY: Basic Books. Chochinov, HM Döende, värdighet och nya horisonter i palliativ vård i livets slutskede. CA Cancer Journal of Clinicians, Hegedus K, Zana A', Szabo' G: Effekt av utbildning i livets slutskede på läkarstudenters och vårdpersonals dödsinställning. Palliat Med; -- Hospice och palliativ sjuksköterska förening. Andlig vård. Journal of Hospice and Palliative Nursing. Under den tiden kan jag inte minnas att jag har sörjt, men jag kan inte minnas att jag känt mycket av något annat heller. Min sorg återkom mer intensivt än tidigare vid gravtjänsten.
Efteråt var jag utmattad av den känslomässiga översvämning som jag hade upplevt, men det är lika möjligt att lättnaden snarare berodde på all energi som det krävdes för att inte släppa ut under tiden mellan min fars död och hans begravning. Lika kraftfulla som känslorna av ren sorg var några av de mer oväntade känslorna jag började uppleva under de närmaste veckorna: känslor av ilska mot min far, ilska mot mig själv, skam, helt oförklarliga känslor av sårad och rädsla, och även lättnad. A insåg för första gången, bara veckor efter min fars död, att jag var arg på min far: arg över att han vägrat dialysen som kunde ha förlängt hans liv; arg på…. Analys av attityder till döden och döende Döden är en oundviklig process som måste komma med åldrandet.
När en person åldras blir de mer medvetna om denna universella sanning att han måste lämna denna värld, och ingenting skulle bli kvar av honom. Han börjar ta livet från ett annat perspektiv och funderar på hur han kan vara till nytta för andra som han lämnar bakom sig. En del av de äldre börjar tänka på sin vilja, och en del börjar förbereda sig på döden om de är sjuka. Denna artikel syftar till att reflektera över en persons idéer om sorg, sorg och sorg ur ett psykologiskt perspektiv och skillnaden mellan dödsångest med ålder och kön. I ytterligare avsnitt skulle kulturella och religiösa tankar och deras inverkan på en persons attityder till livet diskuteras. Skillnaden mellan sorg, sorg och sorg i psykologiska termer Ur ett psykologiskt perspektiv avser sorg ...
Referenser Allen, J. Americans attityder till dödshjälp och läkarassisterat självmord, The Journal of Sociology and Social Welfare, 33 2 , Tillgänglig på Scholar Works Assari, S. Ras- och könsskillnader i korrelat till dödsångest bland äldre i USA. Iransk tidskrift för psykiatri och beteendevetenskap, 10 2. DOI: Religionens inflytande på dödsångest och dödsacceptans. Mental Health Religion and Culture, 8 4 , En tvärkulturell jämförelse av dödsångest: En kort anteckning. Omega: Journal of Death and Dying, 54 3 , Attityder till dödshjälp och relaterade frågor bland läkare och patienter i ett multikulturellt samhälle i Malaysia. Journal of Family Medicine and Primary Care, 3 3 , Sorg och sorg gått snett: Vägen och förloppet av komplicerad sorg.
Dialogues in Clinical Neuroscience, 14 2 , Stolz, E. Bestämningsfaktorer för allmänhetens attityder till dödshjälp hos vuxna och läkarassisterad död hos nyfödda i Österrike: En nationell undersökning. Plos One, När man utför sin dharma, tjänar de karma, vilket är orsak och verkan aspekten av hinduismen. Karma förklarar att goda handlingar ger goda resultat, och genom att lyda denna princip och dharma kan man uppleva återfödelse till ett "bättre" liv som sätter en i en starkare position för att uppnå moksha. Det yttersta målet för alla hinduiska själar är att uppnå moksha, vilket är befrielsen från samsara, livscykeln och dödens cykel Chidester: Den kritiska aspekten av hinduismen är att inse när kroppen dör, att jaget Atman inte dör.
Jaget bärs från liv till liv, genom reinkarnation, och hemligheten till döden är att förverkliga det Högsta Jaget gömt i hjärtat genom meditation och nåd Kramer: Realizing Self in Hindu customs is required to achieve moksha, and be befried from the endless omgången av samsaras födelse, död och återfödelse. Bara när jaget... Verk som citeras Chidester, D. Transcendensmönster: Religion, död och döende. Belmont, CA: Wadsworth Publishing, Kramer, K. Den heliga konsten att dö: Hur världens religioner förstår döden. Mahwah, NJL Paulist Press, Som Giddens säger, döden undviks eller utesluts från det gemensamma sociala livet och från "...fundamentala existentiella frågor som väcker centrala moraliska dilemman för människor.
Det finns en känsla av att döden ses som den moderna tidens pornografi. Verk citerade "Döden och samhället. html Giddens, en. Modernitet och självidentitet: Jag och samhälle i senmodern tid. Död ENHET 1 SEMINARIER Första gången jag avslutade ett seriöst förhållande kände jag mycket ånger över det dagarna efter uppbrottet. Jag trodde att jag hade skadat den andra personen vi varit tillsammans i några år och jag var orolig för att jag hade tagit fel beslut. Jag fortsatte att tänka på alla olika sätt som det kanske kunde ha fungerat på. Jag var tvungen att påminna mig själv om att jag hade mycket goda skäl för att avsluta relationen och att mina känslor bara berättade en sida av historien. Jag tror att denna situation hänger ihop med begreppet dödsångest med avseende på vad Barnett, Anderson och Marsden visade i sin studie av sambandet mellan pessimism och dödsångest.
De fann att optimistiska eller pessimistiska attityder kommer att förändra i vilken utsträckning man lider av dödsångest. Pessimism tenderar att vara... samhällsvetenskaplig syn på döden kan vara värdefull både för samhället och för individer. I de flesta samhällen spelar döden en stor roll för hur liv formas. Visst kan sättet som döden hanteras i samhället skilja sig åt och styr attityder som samhället har till döden. Samhällsvetenskap kan hjälpa oss att förstå lite mer om hur samhällen hanterar döden, och vi kan förstå vilken roll döden spelar i våra liv.
Författaren noterar särskilt att mer eller hur vi lever och dör hänger samman med våra samhälleliga syn på döden, och illustrerar detta med exempel på förskjutningen bort från döden som en religiös upplevelse som skedde på 1800-talet, och hur denna förändring var en slump. till andra förändringar i hur vi levde våra liv och hur vi definierade våra liv. Samhällsvetenskapen kan också vara värdefull för att hjälpa oss förstå vår... Referenser Kastenbaum, R. Döden, samhället och den mänskliga erfarenheten. Pearson: Upper Saddle River, NJ. hile "The Raven" är en kraftfull dikt, den läser mer som en berättelse och verkar därför mindre seriös och effektiv än "Thanatopsis".
Kort sagt, varje individ kommer att hantera döden och tankarna på döden på sitt eget sätt. Orks Citerad Bryant, illiam Cullen. Van Doren, Mark, red. New York: Garden City Publishing Co. Eddings, Dennis. Gale Resource Database. Information hämtad 8 december, com Gado, Frank. Dictionary of Literary Biography, Volym Antebellum riters i New York. com Poe, Edgar Allan. Minneapolis: Amaranth Press. Verk Citerade Bryant, William Cullen. Dictionary of Literary Biography, Volume Antebellum Writers i New York. Att förlora ett husdjur är svårt för alla, men barn kan ta längre tid att sörja och komma över förlusten än vad vuxna gör.
En liten del av depression, utagerande eller dysterhet kan förväntas och bör försvinna. Längre perioder eller onormal aktivitet efter förlust bör tas upp av föräldern, en kurator eller predikant eller en sorgkurator. Varningstecken på allvarlig eller långvarig sorg kommer att variera beroende på barnets ålder, förhållande till husdjuret, känslomässig mognad, omständigheterna i samband med dödsfallet, och så vidare. Andra tycker att barn är mycket mer motståndskraftiga än vuxna när det gäller att hantera döden. Eftersom de har en begränsad förmåga att förstå kronologi, såvida de inte ställs inför något ganska traumatiskt, kan de vanligtvis bearbeta sorg, acceptera problemet och ibland med lite hjälp eller förklaring, helt enkelt gå igenom problemet med mycket lite skrämsel.
Barn utsätts för många fler problem... Björklund, D. Sjukvård The Pilgrims Must Embark tar upp specifika problem som är förknippade med behandling av personer med AIDS PWA. Filmen visar vikten av kulturell känslighet och kommunikation inom omvårdnad. Att skapa en självständig men assisterad gemenskap blev Bonaventurehusets centrala utmaning, fokus och mål. Personalen hjälper till att utveckla en familjeupplevelse för invånarna, föra människor samman inte bara i samma fysiska utrymme utan också känslomässiga och andliga utrymme. Det finns en gemensam grund mellan PWA-invånarna på Bonaventure House, och den enorma mångfalden av ålder, kön, bakgrund, livsstil och etnicitet blir källor till styrka. Häri ligger hemligheterna till hur Bonaventure House modellerar. Liknande kommunikationsrelaterade frågor är på spel på La Communidad Habla LCH , som beskrivs i "Bridging the Health and...
Pilgrimen måste gå ombord. Kapitel 1. Pilgrimen måste gå ombord. Det finns säkert saker från tidigare nedtecknad och känd mänsklig historia som kan sägas om död och dö som skulle vara spännande. I både modern och historisk tid har det funnits en markant skillnad mellan hur de västerländska civilisationerna hanterar och uppfattar död och döende och österländska filosofier gör detsamma. Det finns till och med mönster och seder som uppstår när det är uppenbart och uppenbart att en persons död är nära förestående på grund av ålderdom eller sjukdomar som cancer. Naturligtvis skulle exempel på väst vara Västeuropa, Australien och Nordamerika, inklusive USA. Öst skulle omfatta Kina, Japan och många andra länder i Asien.
Det finns vissa likheter mellan USA och österländska döds- och döendemetoder och... Referenser Essman, E. Death and Dying, från Life in the U. Östasiatiska attityder till döden: A Search for the Ways to Help East Asian Elderly Dying in Contemporary America. The Permanente Journal, 13 3 , Death and Dying Det finns inget rätt eller fel sätt att reagera på någons död eller på någon som är döende. Sorg är hur individuellt som helst. Vissa gråter okontrollerat och måste till och med sövas. Andra blir tysta och okommunikativa. En persons kultur kommer alltid att påverka hur de sörjer eftersom den socialt kommer att diktera beteenden som är lämpliga eller olämpliga för en given uppsättning förhållanden.
Det finns vissa samhällen som istället för att sörja väljer att bara tänka på de goda tiderna som de tillbringade med den avlidne. Den irländska traditionen av kölvattnet exemplifierar denna modell av sorg. Andra kulturer, som det judiska folket, kommer att ta dagar att sörja sin älskade och ägna en vecka åt processen. I USA finns det många kulturer som alla lever på ett ställe och alla har sina egna metoder för att hantera sorg och... Närmar sig döden: förbättra vården vid livets slut. National Academic Press. Detta arbete betonar nödvändigheten av att förbättra vård i livets slutskede som ett sätt att hjälpa till att lindra rädslor för döden och minska ångest, vilket skulle skapa en mer negativ dödsupplevelse inom vårdhemmet. Dessutom visar detta arbete den negativa effekten av överbehandling av symtom som är relaterade till kommande dödsfall som orsakar patienter onödig stress och smärta under de senaste dagarna.
anson, Laura C. Improving Nursing ome Care of the Dying: A Training Manual for Nursing ome Personal. Springer Publishing Company. Den här handboken för läkare betonar att ta ett tvärvetenskapligt tillvägagångssätt för att ta hand om döende, vilket också uppmuntrar vårdhemspersonal att dra lärdom av lärdomarna inom hospice. Detta inkluderar att ta en strategi för huvudledningen snarare än återupplivning för att ge... Att leva och dö med värdighet: en kvalitativ studie av åsikter hos äldre på vårdhem. Ålder och åldrande. Denna studie arbetar inom det etablerade faktum att de flesta äldre som bor på vårdhem till slut kommer att dö där.
Således undersöker den en empiriskt baserad modell för värdighet, definierad genom psykoterapi som ett sätt att hjälpa till att öka de individuella upplevda nivåerna av värdighet hos individer i en miljö för vårdhem. Resultaten visar att frågor som angriper individens värdighet inte nödvändigtvis är relaterade till uppfattningen om döden, utan snarare till sjukdomsrelaterade bekymmer och deras sociala roll när de hanterar olika sjukdomar. Henderson, Lori. Variabler som påverkar dödsångest. Le Moyne College. Att dö med värdighet är en kontrovers som argumenteras i två perspektiv av dödsforskare. Vissa forskare hävdar att att dö med värdighet är att förfalla utan onödig fysisk smärta medan andra hävdar att det dör på det socialt accepterade sättet. var och en av dessa argument var i ljuset av förändrade hälsovårdskrav och olika sedvanor.
Denna kontrovers gick tillbaka till de gamla civilisationerna när många greker trodde att det var bättre att ta sitt liv än att uppleva oändligt lidande. Detta fick läkare att ge gift till de obotligt sjuka patienterna. Men med tillkomsten av kristendomen fick den hippokratiska skolan som var emot att ge dödliga droger till patienter avsevärd acceptans. Därför var dödshjälp, som det kallades på 1400-talet, självmord och därmed omoraliskt. Med tiden fortsatte återinförandet av användningen av dödshjälp, och det har till och med i stort sett accepterats på olika medicinska institutioner. I perspektivet att dö med värdighet som att dö utan någon... Referenser Beauchamp, T.
Principer för biomedicinsk etik 6:e uppl. New York: Oxford University Press. Gentzler, J. Vad är en död med värdighet? The Journal of Medicine and Philosophy, 28 4 , -- Poroch, N. Kurunpa: Hålla andan på landet. Health Sociology Review, 2i 4 , Denna målning är Davids mästerverk och en av modern konsts stora kuriosa eftersom den, genom en märklig bedrift, inte har något trivialt eller vidrigt. Det som är mest överraskande i denna mycket ovanliga visuella dikt är att den målades väldigt snabbt. När man tänker på linjernas skönhet är denna snabbhet förbryllande. Detta är mat för de starka, spiritismens triumf. Denna målning är lika grym som naturen men den har doften av ideal. Var är fulheten som helgade Döden raderade så snabbt med vingspetsen? Nu kan Marat utmana Apollo.
Han har kyssts av dödens kärleksfulla läppar och han vilar i frid av sin metamorfos. Detta verk innehåller något både gripande och ömt; en själ flyger i den kalla luften i detta rum, på dessa kalla väggar, runt denna kalla begravningsbalja. Som audelaire är... Bibliografi Simon, Robert. Davids martyrporträtt av Le Peletier de Saint-Fargeau och gåtorna med revolutionär representation. Konsthistoria 14 4 : Vaughan, William och Helen Weston, red. Jacques-Louis Davids Marat. Latour vidtar flera steg för att reparera skadan som orsakats kyrkan av skurkprästers moraliska missgärningar och, till viss del, de amerikanska och mexikanska regeringarna.
Latour skickar Valliant till Albuquerque och på Valliants resor utför han sakrament och förmanar en präst för att ha spelat med församlingens medel. Latour, å sin sida, hjälper till att rädda Magdalena från den missbrukande uck Scales och beordrar grundandet av en flickskola - en annan viktig symbol för beständighet och kyrkans engagemang för samhället. Latour ersätter också Gallegos, en korrupt präst som dricker, spelar och lämnade sin församling i ett "skandaliskt tillstånd", med fader Valliant p. Latours husstädning fortsätter genom hela berättelsen, eftersom han är fast besluten att erövra bokens moraliska miljö, när han erövrade dess naturliga miljö.
Latours kanske största triumf är när han tvingar fader Martinez, som hade blivit en "diktator för alla församlingar i norra New Mexico"... Bibliografi Cather, Willa Death of the Ball Turret Gunner av Randall Jarrell Utan att veta att ett bolltorn är en liten plats i ett B, skulle vi inte förstå den centrala metaforen som analogiserar moderns livmoder med bolltornet, vilket är väsentligt för att förstå att dikten handlar om kontrasten mellan värmen i en mammas kärlek och den kalla dehumaniserande behandlingen av "Staten" där han bara är ännu en soldat. Common Ground av Judith Cofer Innan du läste dikten verkade titeln ganska självförklarande, jag tänkte att dikten skulle handla om att hitta en gemensam grund mellan människor, och på sätt och vis är det det, men budskapet, efter att ha läst dikten, är mycket skarpare.
Det handlar mer om åldrandets ofrånkomlighet, de gemensamma länkarna som binder generationer när de unga blir gamla och inser de gemensamma drag som de delar med sina föräldrar. Hazel Tells LaVerne av Katharyn Machan Att känna till sagan hjälper... Offret kan inte sluta fred med sig själv, säga adjö till sin familj eller få sina konstitutionella rättigheter sedda också. När ett mord begås tror jag att förövaren inte förverkar sina rättigheter, utan snarare en del av den respekt och konvention som vanligtvis ges till en döende person. När allt kommer omkring, vilken respekt och konvention tilldelades hans offer? Många av de stater som för närvarande tillåter dödsstraff har offertjänster via kriminalvårdsavdelningen.
De tjänster som de tillhandahåller sträcker sig hela vägen från familjestöd och rådgivning till att erbjuda offrets familjemedlemmar att se avrättningen om de så önskar. Denna förmåga är dock begränsad från stat till stat. Det bör också noteras att flera av offertjänstprogrammen har kraftigt inskränkts på grund av budgetnedskärningar, medan fångens behov under tiden kring... Dödsstraff Frågan om huruvida dödsstraff är berättigat i en civiliserad värld som successivt ägnar sig åt att uppnå mänskliga rättigheter och värdighet för alla sina medborgare är ett ämne som utmanar rättvisans själva skalor.
Å ena sidan avslutar införandet av dödsstraff ett människoliv i förtid och utesluter varje chans att rehabilitera brottslingar som produktiva medlemmar av samhället. Å andra sidan innebär ett avskaffande av dödsstraffet att äventyra samhället med närvaron av kända, farliga antisociala element som en dag kan bli berättigade till villkorlig frigivning eller ännu värre rymma från fängelset. Därför måste vågen vägas med hänsyn till att samhällets främsta ansvar är att se till att dess ärliga och rättfärdiga medborgare kan leva ett tryggt och säkert liv. Det är faktiskt syftet med detta dokument att visa att rättvisans skalor nödvändigtvis måste tippas in...
Citerade verk Jacoby, J. Tillträde feb. kolumn Murdock, D. Genom vilken han drog slutsatsen att varje avrättning förhindrar cirka sju eller åtta personer från att begå mord Worsnop In, en ekonom från University of North Carolina vid namn Stephen K. Layson publicerade en rapport som visade att varje avrättning av en mördare avskräckt arton skulle vara mördare Guernsey Även om siffrorna från dessa studier verkar ganska låga jämfört med det stora antalet mord som begås varje dag i USA, blir siffrorna ganska stora när de diskuteras i termer av varje år avrättningar. Guernsey 65 Motståndarna till dödsstraff här ger olika poäng som också är helt sanna.
Enligt kritikerna av dödsstraff är många av de människor som begår mord antingen efterblivna eller omogna. Dödsstraffet har ingen effekt på ungdomar och omogna människor. Som Richard L. Worsnop skriver i sin artikel med titeln... Bibliografi Worsnop, Richard L. Debatt om dödsstraff handlar om vedergällning. Washington, D. Guernsey, JoAnn Bren. Bör vi ha dödsstraff? Minneapolis: Lerner Publications Co, Van den Haag, Ernest och John Phillips Conrad. Dödsstraffet en debatt. New York: Plenum Press, Maestro, Marcello T. En pionjär för avskaffandet av dödsstraffet Cesare Beccaria. Grova, förvrängda motiveringar erbjöds under denna tidsperiod som båda upprätthöll familjevärderingar men ändå återspeglade erans desperation - som försvaret att det var bättre att äta sina släktingar, än att låta hela familjen svälta, eller tanken att konsumerade man sina relationer, så levde de vidare, åtminstone lite längre.
Spence erkänner att han arbetar med vissa svårigheter när det gäller källorna till hans krönikor, med tanke på att få dokument finns kvar från de kinesiska bönderna under denna period. Men han säger att att ge röst åt de röstlösa var en av hans främsta motiv för att skriva texten. Bristen på dokumentära bevis, snarare än att uppfattas som ett hinder, som kan vara fallet med vissa historiker, sporrade honom bara att avslöja vad som fanns kvar för eftervärlden. Han använder en mängd olika källor, inklusive en konfuciansk tjänsteman och... Omvårdnad död och döende i andra kulturer Död och död är aldrig lätt för familj, vänner, nära och kära och de sjuka själva.
Dessa frågor kompliceras ytterligare av det faktum att så många olika kulturer nu blandas i USA, och många av dem har mycket olika syn på död och döende. Till exempel i USA tror de flesta kristna på att snabbt begrava sina döda, hålla en rituell begravning eller "firande av livet" och sörja under en viss tid. De flesta kristna tror att de döda kommer att stiga upp till himlen och leva resten av sitt "liv" som en ängel i molnen ovanför. Detta är dock inte det enda sättet att fira döden och möta att dö.
I den hinduiska kulturen tror människor att deras älskade kommer att återvända till jorden för att leva ett annat liv, beroende på livskvaliteten de levde under detta nuvarande liv. Referenser Aiken, L. Död, död och sorg 4:e uppl. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. Den heliga konsten att dö: Hur världsreligioner förstår döden. New York: Paulist Press. vuxen död individ en kulmination livslängd utvecklingsprocess. Övergång Död och döende är en inneboende del av livet, och kulmen på en livscykel som börjar med befruktningen. Det finns flera olika stadier relaterade till död och döende, såsom att bevara sin hälsa och välbefinnande, att hantera olika aspekter av ålderism, samt att undersöka kulturella attityder och olika synpunkter på döendeprocessen från olika punkter i historien.
Hälsa och välbefinnande Det primära sättet att mildra effekterna av åldrande på människors kropp, sinne och själ är att aktivt främja en medvetenhet om hälsa och välbefinnande. Folk måste helt enkelt ta hand om sina kroppar. En viktig aspekt av att göra det är att ha en pålitlig läkare och att gå på regelbundna kontroller. Förutom att hålla kontakten med en läkare bör individer göra vissa förändringar i sin kost för att spegla de varierande behoven... Referenser Berger, K. Den utvecklande personen genom livslängden 7:e uppl. New York: Worth Publishers. Farid, S. inget datum. död av Sherwin Nuland och Sokrates. Den har 4 källor. Ett av de mest mystifierande fenomenen som får de flesta av oss att undra är döden.
För den vanliga individens död är inte bara ett ämne som de inte har en aning om utan också att de aldrig kommer att kunna tillfredsställa sin nyfikenhet om de inte upplever det själva. För medicinsk personal som Sherwin B. Nulandsdöden är något som de ser dag ut dag in men som faktiskt aldrig kan förklara om de inte går in på det tekniska i det. Således kunde i huvudsak ingen från den antika civilisationens tid till den moderna tekniska tidsåldern verkligen förklara dödens exakta natur. De kan bara i själva verket försöka förklara dödens natur, orsak och effekter.
Det finns flera faktorer kopplade till orsaken till att döden faktiskt inte kan förklaras utan bara upplevas. Syftesförklaring I följande avsnitt är... Referenser Sherwin B. Sokrates sista dagar. Ed, Hugh Tredennick och Harold Tarrant. New York: Penguin Books, Treddenick, Hugh Tr. Sista dagarna av Sokrates. shtm Canavan, Francis. Att släppa taget: Hur vi dör. Vanligtvis följer en japansk begravning sekvensen: när någon dör placeras de till vila i sina hem. Liket placerades med huvudet pekande mot norr, efter att ha kopierat Gautamas dödsbädd, och sänghuvudet är väl dekorerat. Sedan den tidigare nämnda instängningsprocessen. Den första natten efter ens död kallas Tsuya; och det är för nära familj och vänner att minnas sin älskade.
På morgonen serveras en utrensningsmåltid som heter Okiyome. Begravningen genomförs därefter där Jukai-riten även känd som mottagande av bud ger de döda en möjlighet att ta emot de buddhistiska buden, vilket automatiskt gör den döde till Buddhas lärjunge, och den döda tas emot i Buddha-huven. Efter allt detta ger sig den avlidne ut på resan till den andra världen när kistan bärs ut ur huset och bränns i en... Referenser Kimura, R Död och döende i Japan. Stanford Encyclopedia of Philosophy Det är omöjligt för vetenskapen att "överta" ljuset men inte omöjligt för människor att uppleva det. hile ljus är behagligt, det är inte varaktigt för poeten.
När det inte längre finns kvar är det något som är nästan motsatsen till ljuset. Här ser vi uppkomsten av förtvivlan och förlust när ljuset är borta. Ljuset är en stark kontrast till det mörker som antyds i de andra dikterna som nämns här, men framför allt visar kontrasten poetens förmåga att skriva om olika ämnen. Döden är en inspirationskälla för Emily Dickinson och även om detta får många läsare att verka läskigt, är det faktiskt modigt för poeten eftersom döden, även idag, verkar tabu för många artister. Detta kan…. Verk Citerad Dickinson, Emily. Thomas Johnson. New York: Little, Brown and Company. vän till mig övervinna lusten att ta livet av sig. Han var självmordsbenägen och gjorde flera försök på sitt liv. Så småningom hittade han den hjälp han behövde och är idag fortfarande vid liv och frisk och inte länge suicidal.
Jag tror att min kultur skulle tycka att den här historien är inspirerande eftersom förtvivlan idag finns överallt och vi ser människor ge efter för allt för ofta, så när någon övervinner förtvivlan, som kan vara livshotande, är det en stor välsignelse att se. Jag tror att detta skulle vara sant för varje kultur eftersom förtvivlan är ett universellt fenomen. Freud kände att det fanns en dödsinstinkt och en livsinstinkt, med sexlusten som kännetecknar livsinstinkten och det självdestruktiva beteendet som kännetecknar dödsinstinkten. Livs- och dödsinstinkter, sålunda kan Thanatos definieras som den omedvetna önskan att dö -- dödsväsen livets slutmål, enligt Freud. Han kände att detta... Referenser Doka, K. Death Awareness Movement.
html Eig, J. Luckyest Man: The Life and Death of Lou Gehrig. Escobar, P. Imperium of Chaos. MI: Nimble Books. Gatto, John. Judisk tro på liv och död Av huvudkomponenterna i den mänskliga livscykeln är döende förmodligen den som de flesta föredrar att undvika eller åtminstone ignorera till sista möjliga ögonblick. Ändå, även om många av oss föredrar att inte tänka på det, är döden lika mycket del av mänskligheten som födseln och livet. Därför har varje religion sina speciella åsikter om döden och ritualer för att hjälpa dem som har gått på vägen till vilken uppfattning om livet efter detta som än finns i den religionen. I detta är den judiska religionen inte unik. Århundraden av tradition lever fortfarande kvar idag då moderna judar utövar sin religions antika konst, både i livet och när döden inträffar.
När man betraktar den i termer av Foucaults "Självets teknologier", kan man säga att de utarbetade judiska ritualerna kring döende och död kan ses utifrån både egenvård och självförsakelse. Referenser Diamant, A. Att säga Kaddish: Hur man tröstar de döende, begraver de döda och sörjer som en jude. New York: Shocken Books. Foucault, M. Självets teknologier. pdf Lamm, M. Den judiska vägen i död och sorg. New York: Jonathan David Publishers, Inc. Chidesters verk utforskar olika typer av död och symboliserar tre mönster som beskriver dödens transcendens: förfäders, erfarenhetsmässiga och kulturella typer av död, och hur döden föreställs, kan hjälpa människor att dö på ett meningsfullt sätt, ge livet det ultimata mening och betydelse Chidester: Den förfäders transcendens representerar en typ av biologisk död, vilket betyder att denna form av transcendens ger ett sätt för individen att ansluta sig till en kontinuerlig biologisk kedja av föräldrar och avkommor. Chidester: Detta är betydelsefullt eftersom släktlinjen inte är bruten genom döden; döden ger en pågående kontinuitet i familjen.
Den psykologiska typen av död anses upplevelsemässig transcendens och representerar "djupa och ofta intensiva psykologiska upplevelser som omfamnar döden i acceptans eller extas" Chidester: Att acceptera och omfamna döden betyder döden som en psykologiskt fridfull upplevelse. En tredje typ av död är social, kallad kulturell transcendens,... Chidester: XX Låten "Eleanor Rigby" av The Beatles är en låt om ensamhet, lust och hopplöshet. Låten börjar med texten, "Ah, titta på alla ensamma människor. Låten beskriver Eleanor Rigbys liv för att försköna hennes ensamhet och hennes längtan efter ett bättre liv. Hon är ensam och önskar något mer av sitt liv. Raden, "Vem är det till för? Varför bry sig?
Låten avviker från The Beatles "pop-rock"-ljud och har inga trummor, gitarr eller pianoackompanjemang. Låten använder bara stränginstrument, vilket bidrar till en känsla av ensamhet. Frånvaron av andra instrument gör att strängarnas desperation kan höras, och strängarnas isolering efterliknar Eleanor Rigbys isolering. En önskan som människor kan ha när de dör, som låten föreslår, är att inte dö ensamma. Enligt låten fick Eleanor Rigby inte denna gemensamma önskan. Frasen "begravdes tillsammans med hennes namn" syftar på att hon begravdes med sitt minne. Hon var ensam i världen, och det finns ingen kvar för att minnas henne; det finns inget minne som hon kan fortsätta leva efter.
Death ituals En ritual är ett observerbart beteende som uppvisas av ett samhälle. Det finns många olika typer av ritualer, allt från enkla som en person underkastar sig dagligen, till mer komplexa sådana som en övergångsceremoni där pojkar förvandlas till vuxna Encyclopaedia Britannica, forskare Kastenbaum definierar att dö som en av många övergångar som alla måste uppleva. Han går vidare och konstaterar att döden ofta börjar som en psykosocial incident, sedan stängs organsystem av. Men döden i sig känns i de sociala och personliga sfärerna av en individs liv.
Praxis associerad med död och dö i USA Kastenbaum förklarar att död och döende har medicinskiserats i USA. Och att medikaliseringen av döden har fungerat för att isolera läkare och beslutsfattare från att uppskatta dödens dödliga realiteter. Det finns…. com Gire, J. Hur döden imiterar livet: kulturella influenser på föreställningar om död och döende. Onlineläsningar i psykologi och kultur. Hämtad 27 februari från www. edu Kastenbaum, R. Död, samhälle och mänsklig upplevelse. New Jersey: Pearson. Ett www. Drolet och Joyce V. Att hjälpa barn att leva med död och förlust. Carbondale, IL: Southern Illinois University Press, Helping Bereaved Children: A Handbook for Practitioners. New York: Guilford Press, Children, Bereavement, and Trauma: Nurturing Resilience.
London: Jessica Kingsley, I detta sammanhang ger patienten och familjemedlemmarna stöd till varandra genom att diskutera död, sjukdom och smärta på ett direkt och öppet sätt. I en familj som står inför livshotande sjukdom skulle en stängd medvetenhetsstil innebära en hel del sekretess. Alla samtal skulle behöva rikta uppmärksamheten bort från utsikterna till sjukdom och död för att hålla patienten omedveten. Detta skulle lägga en stor känslomässig påfrestning på familjemedlemmarna, eftersom de skulle bära bördan av sin kunskap såväl som tyngden av hemligheten. Den misstänkta medvetenhetsstilen skulle vara lika svår, eftersom familjemedlemmar skulle placeras i en situation att de kanske aktivt måste ljuga för patienten när de väl blivit misstänksamma.
Detta skulle göra öppen och produktiv kommunikation nästan omöjlig, eftersom det skulle råda brist på förtroende på båda sidor. Samtalen i en familj som verkar under... Referenser DeSpelder, L. Den sista dansen: Att möta döden och dö. New York, NY: McGraw-Hill. Alla dessa scener indikerar att det kan finnas lite mer än ingenting efter livet. Denna dikt låter oss se att Dickinson inte var nöjd med att acceptera de traditionella attityderna till döden och att dö. En annan dikt som undersöker döden är "The Bustle in the House. Elizabeth Piedmont-Marton hävdar att i Dickinsons poesi, "dödsögonblicket verkar ofta mindre betydelsefullt än vanliga" Piemonte-Marton och det är "en av de mest störande och kraftfulla egenskaperna hos Dickinsons dikter" Piemonte-Marton.
De dödas hjärta sopas upp 4 , vilket får det att verka som att dödsprocessen behöver ett rent svep och det är det. Sorg är inget annat än... Martins press. Hörde en fluga när jag dog. Vissa håller sabbaten till kyrkan. Berätta hela sanningen men säg det snett. Dödsrädsla kallas vanligtvis för dödsångest av forskare. Fenomenet har delats upp i flera kategorier. Det finns rädslan för smärta, rädslan för det okända, rädslan för att förlora en älskad och rädslan för konsekvenserna som kan uppstå på grund av förlusten av en älskad. Rädslan för att inte kunna överleva är den framträdande bland dessa rädslor.
Många människor är livrädda över att döden är slutet på ens liv. En gång blev hon arg på något och började kasta utemöbler. En annan gång besökte hon en farbror som hon inte sett på länge och hon blev så upprörd att hon var tvungen att sövas. När min mormors tid närmade sig slutet visste vi alla att den skulle komma. Läkarna hade informerat oss om att hon hade cancer i stadium fem och att den hade spridit sig över hela hennes kropp. Läkarna visste inte exakt vilken dag det skulle vara men att de visste att det bara skulle vara frågan om ett par veckor. Hon tillbringade sina sista veckor under total läkares vård och under tung medicinering.
Läkarna hade sagt till henne att det inte fanns något de kunde göra för att rädda henne och att hon skulle passera när som helst. Med tanke på Alzheimers är det svårt att veta exakt hur mycket av detta hon förstod och hur mycket hon glömde. Hon var så hårt medicinerad mot slutet att det var svårt att veta om hon ens kunde höra dig. Så du fick säga vad du ville till henne men du visste aldrig om hon hörde dig eller verkligen förstod. Det här var något av en besvärlig känsla men jag mår bättre av att veta att jag åtminstone fick uttrycka det jag ville att hon skulle veta. En del av mig känns som att hon förstod. Perspektivet man får genom att uppleva en älskads död är definitivt blandad. Det låter dig veta hur skört livet kan vara och hjälper dig att uppskatta vad du har men det kan också vara en prövande upplevelse.
På ett sätt känner jag att min farmor hade turen att hon fick leva ett fullt liv. Många människor dör i förtid. Du kan korsa gatan imorgon och bli påkörd av en buss; man vet bara aldrig riktigt. Men Alzheimers sjukdom och dess konsekvenser är så svåra att hantera. Jag upplevde alla känslor med min mormor. Jag var arg, i misstro, chockad och upprörd. Jag blev förvånad över vad hon kunde och inte kom ihåg och blev alltid förvånad när hon inte kom ihåg mitt namn. Jag tror att den här upplevelsen har ökat mitt perspektiv eftersom jag nu vet att jag kommer att dö. Jag har alltid vetat det men nu vet jag hur det är att se det på egen hand. Det är verkligen en hemsk upplevelse på nästan alla tänkbara sätt. Men när jag tänker på det då och då minskar det faktiskt mina stressnivåer på ett udda sätt.
När jag tänker på min mormors död och hur skört livet är då tror jag inte att vissa saker är lika viktiga som jag brukade göra. Till exempel, när jag blir stressad i skolan eller med en tjej, när jag tänker på döden och att dö verkar det bara inte vara så viktigt längre och vad som kommer att hända. Jag tror att jag fick perspektivet "stoppa och lukta på rosorna" genom att uppleva döden i första hand. Även om jag inte alltid har det här perspektivet i åtanke, går det över mig då och då och jag tror att det har hjälpt mig att växa som person. Att inse att vi alla måste dö är något som vi inte nödvändigtvis tänker på regelbundet under våra dagliga liv.
De flesta människor vill inte tänka på det eller ta itu med döden. Undvikande är definitivt en vanlig strategi. Men om du inte omfamnar döden så upplever du inte livet till fullo. Till exempel är döden motsatsen till livet och att vara medveten om den andra polen hjälper... Sjukvård The Pilgrims Must Embark tar upp specifika problem som är förknippade med behandling av personer med AIDS PWA. Filmen visar vikten av kulturell känslighet och kommunikation inom omvårdnad. Att skapa en självständig men assisterad gemenskap blev Bonaventurehusets centrala utmaning, fokus och mål. Death and Dying 'Min nya kropp var viktlös och extremt rörlig, och jag var fascinerad av mitt nya tillstånd.
Även om jag hade känt smärta från operationen bara några ögonblick innan, kände jag nu inget obehag alls. Jag var hel på alla sätt -- perfekt," Eadie "Embraced" I sin banbrytande bok Embraced by the Light, Betty J. Eadie skriver om sin egen nära-döden-upplevelse för att hjälpa till att skingra. Sorg eller förlust kan orsaka förändring - tvinga fram evolution, om du så vill, till den mänskliga förmågan till personlig tillväxt och självförverkligande. Visst är sorg en mänsklig känsla; lika mycket en del av oss Kubler-Ross, psykologiskt sett är sorg ett svar på förlust - konventionellt känslomässigt, men har också fysiska, kognitiva, sociala, filosofiska och till och med beteendemässiga dimensioner.
Det finns många teorier om sorg, vissa populariserade, andra vetenskapliga, men alla försöker. Death in Thomas and Dickinson På många sätt är Dylan Thomas "Do not go gentle into that good night" och Emily Dickinsons "Because I could not stop for death" idealiska texter att tänka på när man försöker undersöka människors oro för döden, döendet. , och längtan efter beständighet, eftersom de gör väldigt olika poänger på slående liknande sätt. Det vill säga, medan de delar vissa delar av form, stil och. Death and Dying Hörde ugglan kalla mitt namn Det första dilemmat i Margaret Cravens Jag hörde ugglan kalla mitt namn uppstår inom prästerskapet, när en biskop diskuterar huruvida han ska berätta för sin unga anglikanska missionär att missionären bara har "lite mindre" än två år om han har tur" För vissa människor lever de sista två åren av sitt liv i avlägsna indiska byar.
Kubler-Ross, Elisabeth. Om Döden och Döden. Scribner, ett banbrytande verk om ämnet död och att dö, Kubler-Ross bok publicerades ursprungligen i s och är fortfarande relevant. On Death and Dying är en kommentar till vår kulturs syn på död och att dö och illustrerar därför de underliggande moraliska och ideologiska principer som har väglett den offentliga politiken inom området rätt att dö etik. Dessutom understryker Kubler-Ross.
No comments:
Post a Comment